Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A83l11e24x 20G55r57e51g80o72r 9464832722279

A co až nahradíme pouhých 20% aut na naftu těmi na elektřinu. To teprve bude energo mazec.

0/0
4.4.2018 18:59

M68i25l72a68n 57S22m76r52ž 3495544626551

Celá spotřeba všech českých osobních aut by v elektřině spotřebovala necelý objem z ČR vyvážené elektřiny. 5 milionů aut, 15 kWh/100 km, 15000 ročně průměrný dojezd.

0/0
5.4.2018 7:56

J50i98ř76í 94K27u56č55e92r61a 5928701444596

Takto prosté výpočty v energetice nefungují a jsou nesmyslné. Je to stejné, jako když jeden sní celé kuře a druhý nic, ale v průměru se vlastně oba napůl najedli. Výroba a distribuce elektřiny závisí na tolika technických, technologických a logistických proměnných, že prakticky není možné kdykoliv a kamkoliv dostat požadované množství elektřiny bez plánování a to je v případě aut na elektřinu téměř nemožné, takže se může stát, že připojíte auto a proud nikde, přesto, že se bude vesele vyvážet. Pak si u auta bez proudu můžete na kalkulačce počítat jak je to možné.

0/0
5.4.2018 9:19

M51i85l23a83n 91S36m82r34ž 3905174966891

Jaké prosté výpočty, to je přece bilance. Ročně to tak je. Na vyrovnání nad výroby a spotřeby je přece síť a funguje i ve větších objemech

Není problém doručit, to co se vyrobí, je přece jedno, jestli se elektřina prodá do zahraničí nebo do českých automobilů. Vidíte v tom nějaký rozdíl?A co si takhle nabít auto z vlastní fotovoltaické střechy (třeba na garáži) a u těch, kteří ji nebudou mít regulovat nabíjení cenou, kdyby se vykytla problémy?

A proč by nemohla fungovat kooperace mezi baterií elektromobilu a sítí nebo domem? V Kalifornii tento projekt zdárně pokračuje (Car to Grid - C2G).

0/0
6.4.2018 10:07

J61i48ř94í 66K66u44č55e60r64a 5158581744856

Absolutně nemáte ponětí o výrobě EE a přenosové soustavě. Prohlášení o tom jak je to přece jednoduché je naivní a neuskutečnitelné.

+1/0
11.4.2018 12:09

A54l88e38x 79G64r74e53g38o18r 9164352622689

Ano ale bez jádra by to byla utopie. A výpočet je jedna věc a realita druhá. Auta se nabíjejí většinou jednou denně a to odpoledne či večer. Tedy by to byl najednou ohromný odběr a to nepravidelně.

0/0
5.4.2018 12:00

M56a27r79t30i58n 91K79r14o65u18p59a 2361943589240

Bez jádra to zatím nejde. Tečka. Obnovitelné zdroje jsou naprostá hovadina, protože jsou dotovány z nějaké jiné "neeko" činnosti. Takže se ožádné obnovitelné zdroje nejedná.

+2/0
4.4.2018 12:34

M82i94l45a37n 48S96m47r47ž 3535544356411

A proč to třeba v Burgenlandu (kousek od Moravy) jde? 100% elektřiny v roční bilanci od roku 2013. Platí tam snad jiná fyzika? A mají jiné elektrony? To určitě ne.Mají trochu víc v hlavě.

0/0
5.4.2018 7:58

O52l61g52a 41P68a13v96l86í37k80o43v56á 6664948807872

Aby tato problematika byla pro lid přijatelná, musel by jí zapracovat do svého hitu např. božský Kája ...

0/0
4.4.2018 10:48

F79r77a52n69t26i39š54e22k 69P97e24t70r19í79k 6355751324591

Solární nesmysly jsou přímo i nepřímo, horem dolem dotované a navíc těžce protlačované i legislativou. Až to tak nebude, pak si můžeme pohovořit o tom, jak jsou obnovitelné zdroje konkurenceschopné. ;-D

+2/0
4.4.2018 10:31

M36i52l22a76n 90S33m96r71ž 3855124616881

A co takhle fakta pane?

Za posledních 7 let se snížila cena (LCOE) elektřiny z fotovoltaiky o více jak 70 % a dostala se do nákladového rozmezí fosilních paliv.Cena elektřiny z větru na pevnině "onshore" padla o 18% za stejnou dobu a poskytuje elektřinu za USD 0.04/kWh, tedy asi 80 hal za kWh. Takže nejlevnější zdroje a mnohem čistší než jádro a fosil.

0/−1
5.4.2018 7:53

F69r53a26n58t66i74š11e65k 24P23e16t40r70í69k 6885361764571

Jak jsem napsal, až nebude solár dotovaný a nikdo nebude nucen povinně přednostně od solárních baronů elektřinu nakupovat, pak si můžeme pohovořit o tom, jak jsou obnovitelné zdroje konkurenceschopné. ;-D

0/0
16.4.2018 10:03

J54i66ř33í 16K67u38č74e13r86a 5298721534526

Celý složitý počítačový model přišel na to, že se energií plýtvá. Pak vypočetl imaginární čísla, jak by to vypadalo, kdyby se neplýtvalo. Celá bublina je jen k získání nějakých dotací z EU na tento projekt. Projekt, který složitou cestou přijde na to, že převážení zboží na velké vzdálenosti je plýtvání energiemi, objev století. Proč se to ale děje se nedozvíme a to je také snadné, je to díky dotacím na vývoz onoho zboží. Málo účinné a dokonce i neúčinné obnovitelné zdroje existují jen díky dotacím. Státy dotují své energetické giganty a přitom hází klacky pod nohy každému kdo chce být (i bez dotací) energeticky soběstačný, ta hora papírů a povolení na solární panel na rodinný dům je důkazem.

Dokud nebude existovat dostupná technologie na skladování energie pro bezprostřední použití, tak do té doby se bude plýtvat. Nikdy nebudete schopni vyrobit jen tolik energie, kolik je zrovna potřeba a tam kde to je potřeba. Vždy se vyrobí víc a přebytek se složitě distribuuje nebo mizí v nenávratnu.

DOTACE JSOU ZLO - jediná rozumná cesta je zrušit dotace, jediná podpora která dává smysl je podpora vědy a výzkumu. Přestane se vozit zboží sem a tam, přestanou se stavět nesmyslné stavby, přestane nadvýroba nesmyslných produktů a konečně se přijde na to jak potřebnou energii vyrobit a spotřebovat přímo na místě, kde je potřeba.

+5/0
4.4.2018 7:46

M52i60l80a38n 70S54m60r22ž 3595744666451

Myslíte těmi dotacemi dotace jaderné elektřiny, nebo nějaké jiné? 92.5 euro na MWh z Hinkley Point C, při současné ceně elektřiny 30-50 euro/MWh? Či výhodné kredity na výstavbu nových JE?

0/0
4.4.2018 9:41

J23i45ř81í 15K30u43č69e94r38a 5568931644636

Dotace do jádra jsou stejný nesmysl, jako na solár či vítr. Stačilo by jednoduše pomoci s technologií energeticky soběstačných (pasivních) domů a administrativní podporou. On totiž opak je pravdou soběstačný dům vám úřady zakazují postavit, nechápou, že nebudete napojení na elektřinu, teplo, plyn a nebudete napojeni na kanalizaci, to se přeci musí, bez toho není stavební povolení.

Poskytněte lidem přístup k moderním technologiím, neházejte jim klacky pod nohy a nebudou potřeba dotace do jádra.

0/0
4.4.2018 10:41

A84l86e82x 63G87r80e92g70o69r 9624792892419

To je stejný nesmysl jako samostatné OEZ.

Ano, jistou cestou jsou lokální zdroje ale to rozhodně nestačí. A navíc,pokud bychom měli všechny ty výrobky vyrobit a vyrábět tady, byly by nároky na energie řádově výrazně větší.

0/0
4.4.2018 19:04

J27i81ř25í 44K93u91č66e70r54a 5918921974656

Asi myslíte OZE, ty v současné době podporované státem z našich peněz jsou absolutní nesmysl, technologie je nedokonalá a vyrobí elektřinu přesně v době, kdy to není potřeba a protože elektřina se skladovat nedá, nezbývá než ji vyvést jinam.

Soběstačné domácnosti a firmy (energeticky nenáročné) uvolní zásadně kapacitu sítě, dnes přetížené a byl by prostou pro smysluplnou energetickou regulaci.

Proto říkám, že smysluplné je podporovat vědu a výzkum a nesoustředit se jen na elektřinu, jsou i jiné možnosti např. H2, metan, geoenergie, rekuperace a pod. Kombinace zdrojů znamená ono chytré, inteligentní, smart řešení.

0/0
5.4.2018 10:02

A84l12e58x 23G95r65e26g73o84r 9664762582719

Pokud se nemyslím, tak původní podpora soláru byla právě zamyšlená jako podpora pro malé investory na vlastní domky. Bohužel se to zvrhlo v dokonalé zlatokopectvi.

A ano podpora ostrovních systému je rozumná.

0/0
5.4.2018 12:04
Foto

V92l73a73d52i81m12í24r 88Š25ť87a78s93t61n12ý 1971926395943

Vy jste neuvěřitelný, pane Smrži. Skočíte na lep každému fantazírování, které naplňuje vaše představy. A Rakousko jako iniciátor odstoupení od jádra celé EU? Ti pro to mají skutečně tu nejvyšší kvalifikaci. Naprostých pitomců. Co si myslet o národu, který postaví jadernou elektrárnu a pak ji neuvede do provozu? Co si myslet o národu, který díky elektřině z jaderných zdrojů okolních zemí každou noc plní zásobníky svých přečerpávacích elektráren a přes den se díky jejich výrobě tváří jako nejčistší z čistých. Rakousko by už dnes nebylo schopno, bez nákupu elektřiny z okolních zemích, samostatně existovat a vizionáři vašeho typu bez uzardění tvrdí, že země nemusí být soběstačné ve výrobě elektrické energie, když ji přece mohou nakoupit jinde. Kde, když to bude takto dělat každý, a budeme ji vyrábět jen z OZE, nebude možná dát žádnou záruku na dodávku v předem sjednaném čase.

A když už jste zmínil možnost teroristického útoku na jaderné zdroje, trefit zásobník syntetického metanu je asi tak tisíckrát (zrovna jsem to vypočítal na stropu své kanceláře) lehčí, než způsobit nějakou podstatnou škodu na moderním bloku JE.

Studie a čísla, které jste uvedl, jsou jen malováním na předem daný výsledek a ten je, vykreslit tyto plány jako úžasnou láci a výhodu, získat pro ně nejlépe státní podporu a pak se na tom pakovat dokud to půjde, dokud lidem nedojde, že byli opět podvedeni, úplně stejně jako s OZE.

+4/0
4.4.2018 6:50

M89i64l32a94n 90S21m55r66ž 3235734666421

Neuvěřitelný jste asi sám, pane Šťastný, když pokládáte zdroje, které ve svých článcích uvádím (IRENA, Lazard, Frauenhofer, SERI...) za manipulované a výsledky jejich studií za předem dané.

Myslíte si, že lobby (každé odvětví je má) větrné a fotovoltaické výroby je silnější, než fosilní a jaderné? Rakousko část elektřiny dováží, ale zmíněný Burgenland je vývozcem obnovitelné elektřiny. Když to jde tam, proč by to nešlo jinde?

Vaše námitka s útokem na podzemní zásobním plynu je báječná - co takhle zaútočit přímo na ložisko? Jaký je v tom rozdíl? Nota bene, když jsou zásobníky právě na místech vytěžených ložisek?

Když dnes jádro pokrývá asi 2-3% celkové energetické spotřeby, tak na pokrytí celé spotřeby bychom potřebovali 15-20 tisíc nových reaktorů. Kde byste je chtěl postavit? Kde do nich sehnat uran? Kde chladící vodu? Jak zabránit proliferaci?

0/−1
5.4.2018 8:13
Foto

V25l48a84d32i98m92í95r 12Š20ť89a82s75t68n23ý 1791296435633

No jak říkám, vy tomu všemu věříte, to bude náraz, až se z toho proberete.

+1/0
5.4.2018 13:16

Z27d80e54n71e86k 92J48i96n81d62r95a 5256888500

Vidím to jako pohádku. Ono se to píše, když funguje rozvodná sít dvacet čtyři hodin denně. Do dnešního dne mně nepřesvědčila fotovoltaická energie a to spravuji fotovoltaickou elektrárnu s 1500 panely? A přes zimu to dává někdy i 20%???

+3/0
4.4.2018 5:51

M31i82l72a40n 18S39m12r15ž 3965374836981

Pohádka funguje v okrese Luechow-Danneberg, ve spolkové zemi Burgenland, v Kostarice, Kněžicích. Nikdo netvrdí, že jediným zdrojem bude fotovoltaika. Samozřejmě, že v zimě méně svítí, proto je taky zima. Zase ale více fouká.

0/−2
4.4.2018 9:45

F81r55a36n76t40i36š32e58k 55P85e86t52r60í90k 6825111204421

Pohádka v Kněžicích bez dotací za vlastní, dvakrát zdaněné, peníze ?8-o

Proč tomu nemůžu uvěřit ?

+2/0
4.4.2018 10:34

M15i93l11a42n 54S85m49r49ž 3205144606221

Kněžice měly velkou část půjčky, kterou řádně splácejí.

0/0
5.4.2018 8:14

L82u26b86o87š 21K92r70i15m32l 4697914390935

V Kněžicích? Jste opravdu velký vtipálek. Pokud se nebude do této obce svážet bioodpad z půlky kraje, tak jejich bioplynová stanice nebude schopna pokrýt energetickou spotřebu ani čtvrtiny obce.

+1/0
4.4.2018 16:04

M44i95l29a78n 26S55m10r93ž 3635324896961

V Kněžicích se zpracovává i další odpad z okolí. Každé místo má svém možnosti. Netvrdil jsem, že bioplyn je obecný model.

Zeptejte se tamějších občanů, zda jim vadí, že platí za teplo méně než polovinu české průměrné ceny.

0/0
5.4.2018 8:18

F49r11a50n36t90i25š28e96k 42P13e69t65r72í79k 6885401154201

Ptám se, jestli to funguje bez dotací, tak neuhýbejte a odpovězte.

0/0
16.4.2018 10:08

B45o12h71u47m19i88l 30M70i93c57h60a28l 3295934955891

Vám by nějaký ten výpadek asi nevadil, vy si "tu telku pozriete aj pri sviečkach", však?

Jinak, německý ústup od jádra znamená uhelné elektrárny, to vám nepřijde jako špatný vtip?

+5/0
3.4.2018 23:33

M71i91l30a77n 41S53m72r41ž 3615414366631

Ne, nepřijde mi to jako špatný vtip, protože to prostě není pravda: https://www.energy-charts.de/energy_de.htm?source=all-sources&period=annual&year=all

0/0
4.4.2018 8:36

P16e46t65r 69M88u53n85z87a35r 1115901609166

A když už tady uvádíte tuhle tabulku, zapnul jste si ten první fialový puntík a koukl se, o kolik víc energie musí teď Němci dovážet?

+2/0
4.4.2018 9:27

F29r31a70n46t24i82š74e68k 81P18e96t20r36í78k 6905381394851

Jestlipak by tam podíl Solar byl, kdyby ho distributor energie nebyl zákonem nucen odebírat a zákazník nucen platit ?

0/0
4.4.2018 10:36

V77i62k65t63o56r 90Š89e38d74i18v18ý 8646691110686

Možná, že bychom něco ušetřili - pokud se opravdu podaří vymyslet nějakou velmi levnou akumulaci, pokud se nezmění množství slunečního svitu.

:-/

Anebo bychom zažili energetickou bídu, kolabující stát - to kdyby předpoklady nevyšly.

Stačila by taková trochu větší erupce nějaké Eyjafjallajökull v lednu, únoru, sluneční svit skoro žádný, vítr slabý, akumulace po pár dnech prázdná a nároky spotřebitelů extrémně vysoké.

0/0
3.4.2018 23:07

M70i21l32a12n 93S46m57r60ž 3935344386681

Existuje mnoho akumulačních technik, některé jsou rozvinuté, jiné ve stadiu přípravy, např. gravitační zásobník prof. Heindla, jež je schopen gravitačně uskladnit elektřinu v GW množstvích za cenu o 30% nižší, než je cena uskladnění v přečerpávacích elektrárnách, podle ekonomické studie Imperial College. Přečerpávací elektrárny se provozují a plánují, narážejí ovšem na odpor ochrany přírody.

Jinou možností, která se již v menších výkonech používá, je system P2G, tedy výroba energetických plynů z aktuálně přebytečné obnovitelné elektřiny. Skýtá obrovskou kapacitu akumulace, jak bylo uvedeno.

Akumulace je jednou z možností regulace, můžeme uvažovat o proměnné ceně, proměnné spotřebě, akumulaci do tepla apod.

0/0
4.4.2018 9:38

F58r62a73n94t58i94š25e23k 96P49e65t73r79í55k 6855181664591

Proč vymýšlet a dotovat nesmysly ve stadia výzkumu?

Stačí nic nedotovat a nic neregulovat! Lidé se o sebe dokážou postarat i bez nesmyslného daňového zatížení, regulací a dotací.

0/0
4.4.2018 10:55

M26i47l95a50n 64S67m67r36ž 3445484296111

Prima, jsem také za zrušení dotací. Celkové sumy nacpané do jádra a fosilu jsou stále mnohonásobné vůči tomu, co bylo dáno do obnovitelných zdrojů.

0/0
5.4.2018 8:25

E71v39a 28K31o41r75b10e23l59o68v54á 4862706302

O jakou výrobu energetických plynů jde? Snad ne o zplyňování uhlí?

0/0
4.4.2018 14:58

M54i58l31a47n 59S49m93r43ž 3175904726171

Určitě ne. Jedná se o výrobu syntetického metanu (P2G), jež se vyrábí reakcí vodíku získaného elektrolýzou obnovitelným proudem s následnou exotermní reakcí s oxidem uhličitým, případně jen o výrobu vodíku. Oxid uhličitý lze získat ze vzduchu či bioprocesů (bioplyn, kvasné procesy, spalování biomasy..)

0/0
5.4.2018 8:23

T96o16m36á32š 59T75a92t95í77č36e55k 5570242200178

Pochvalu od zelené Mamy.

0/0
3.4.2018 21:59

A53l10e56x 92G18r78e43g22o19r 9144952882799

8-o

0/0
3.4.2018 21:55

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz