Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L84e48o72n53t42ý58n63a 97C21h32v22á41t51a81l20o22v53á 1583415416

Chybí přesná definice obnovitelných zdrojů s vysvětlením, proč jsou obnovitelné. Buď se smiřme s tím, že bude zima a tma nebo se pokusme nějak normálně přežít. Za normální přežití nepokládám neskutečné dotace do solární a větrné energie, získávané draho a na nesmyslných místech. Norsko je úplně jiná píseň, protože tam lze využít vodní zdroje.

0/0
22.10.2018 23:56

M39i62l31a35n 94S13m34r96ž 3725684836481

Proč jsou obnovitelné? Protože využívají sluneční energii v různých formách (sluneční záření, teplo okolí, vítr, voda, biomasa, vlny...), slunce bude svítit ještě několik miliard let. Jak jsou zařízení na přeměnu této energie obnovitelná, záleží na míře jejich recyklace. Když nebudeme používat přírodě podobné systémy s běžnými prvky, tak je zde omezení i v případě recyklace, protože ani teoreticky není možná 100% recyklace. To ovšem platí pro všechno, nejenom technologie OZE.

0/0
23.10.2018 8:15

F48r22a96n45t78i12š52e11k 52P89e12t82r31í82k 6225371894751

Snůška polopravd. Horší než čisté lži.

0/0
22.10.2018 19:23

M58i11l51a50n 97S31m26r47ž 3575394336651

Bylo by možná zajímavé, kdybyste to mohl blíže specifikovat. Našel jste někde zcela odlišné údaje? Jako například, že nově postavená fotovoltaika je drahá? Nebo nově postavené jaderné reaktory naopak levné a nejsou žádným nebezpečím? Nebo že se jaderné elektrárny ve vnitrozemí nemusí chladit pomocí sladké vody? Děkuji za odpověď.

0/0
22.10.2018 21:34

M35i51l48a72n 92S39m83r73ž 3435504156391

Rád bych diskutujícím položil otázku, jak si představují českou energetiku?

Světové společenství nechalo situaci s klimatem dojít na existenční hranu, popírat klimatickou změnu, navzdory vědeckému konsenzu mezinárodních organizací je asi pohodlné, ale mimořádně hloupé.

Velmi rychle, do roku 2030, bychom měli přejít na bezuhlíkatou energetiku a řešit negativní emise, tzn. trvale zachycovat uhlík. Není představitelné, že bychom mohli u nás pálit uhlí či plyn a někde jinde by separovali oxid uhličitý ze vzduchu a pod tlakem jej vháněli do hlubokých vrtů s alkalickými horninami, či dělali biouhlí a vpravovali je do země. A i kdyby, dali by si to určitě zaplatit.

Nové jádro bude (optimisticky) podle Drábové připojeno za 20 až 22 let. Napadá vás jiné řešení, než obnovitelné zdroje?

0/0
22.10.2018 9:01

Z87d49e60n48e14k 21J89i96r17o96u20š82e95k 8960242754280

Koho chleba jíž, koho píseň zpívej.

Když VY jste učit budoucí techniky, tak je jasné, kam to směřuje. Cílem je řiť.

+2/−1
21.10.2018 9:25

M41i54l23a76n 85S63m60r44ž 3575894826521

Jenom malá poznámka: více jak 100 největších světových firem oznámilo svůj záměr přejít velmi rychle na 100%obnovitelné energie. Myslíte si, že plánují vámi naznačený směr také tyto: Adobe, BMW GROUP,Burberry London,Carlsberg group, Danone,Decathlone, Facebook, Walmart a přes stovku dalších?

0/0
21.10.2018 9:35

L25i41b18o94r 22W61a57l69i77c42h46i48e36w57i37c41z 3648766947244

To nejsou ale energetické firmy, ale technologické, které tímto řeší své ekologické PR. Žádná z těchto firem není zodpovědná za stabilitu dodávek elektrické energie. Možná si hodí na střechu panely, jejichž dodávka může dosáhnout roční spotřeby firmy, ale vyrovnávat jejich dodávku budou právě energetické firmy. Až se jedna z těchto firem rozhodne o ostrovní provoz, kdy nebude závislá na stabilní dodávce z elektrizační soustavy, to bude jiná.

+4/0
21.10.2018 9:52

M17i55l11a95n 91S61m12r84ž 3105134556311

Proč ostrovní systém? Neznáme přece zařízení, které není potřeba odstavit, opravit nebo revidovat.

S klesající cenou záložních systémů (vodík, baterie...) poroste jejich využívání. Jejich cena bude klesat s vyzrálostí technologie a objemem výrovy, jako tomu bylo v fotovoltaické elektřiny.

0/0
12.11.2018 8:09

M17i54r91e64k 12K86o83n45e65č16n50ý 6977175735504

Původně jsme chtěl věcně reagovat, ale když jsem níže četl reakce od pana Smrže na poznámky čtenářů, za všechny vybírám, že do 12 let musíme být na nulových emisích a na stavbu JE není čas, tak konstatuji, že to nemá cenu.

+1/0
21.10.2018 9:05

M38i36c28h78a80l 94K67a45n68d39a 7220137593595

Zaznít by měla i tato otázka:

Jaký obnovitelný zdroj nás bude zásobovat elektřinou v mrazivé bezvětrné zimní noci?

+1/0
21.10.2018 8:57

V72i69k73t86o24r 41Š80e64d72i39v77ý 8916581580116

V Německu, ikoně energetických blouznivců, jsou to polské uhelné elektrárny. :-/

0/0
21.10.2018 9:20

M15i13l87a27n 20S73m58r80ž 3335744356491

Německo je jedním z největších exportérů energie.

0/0
23.10.2018 8:23

M18i32l34a88n 82S33m85r92ž 3455754216911

Ta je samozřejmě zodpovězena. V Breyerově scénáři se počítá i se špatnými podmínkami. Po mrazivé noci bývá velmi často velmi jasný den a nebo se zvedne vítr. Když by ne, jsou akumulační techniky.

0/0
21.10.2018 9:40

L42i69b72o62r 88W11a87l45i19c43h63i36e33w84i49c85z 3248876507214

Mrkněte na odkaz co jsem dával níže. Celý listopad 2016, polovina prosince 2016 a celý leden 2017 byla v Německu bezvětrná inverze, kdy výroba z VTE a FVE byla nicotná. Kdybyste to chtěl akumulovat, znamenalo by to v řádech desítek TWh a to by znamenalo investice v částkách z oblasti astronomie a obávám se, že ještě na to nemáme ani vhodné technologie.

+4/0
21.10.2018 9:56

M88i90l71a42n 48S49m93r67ž 3725644646391

Ve Vámi udávaném prosinci 2016 se výroba málo lišila od ročního průměru a v lednu 2017 byla nad 72%.

Pakliže se bude systém obnovitelných zdrojů zvyšovat nad 50% budou se budovat akumulátory. Cena akumulované elektřiny je levnější než elektřina z jádra a uhlí, tak nevím o čem mluvíte. Myslíte si, že nám Korejci postaví za dvacet let ?? jádro zadarmo?

0/0
22.10.2018 7:36

M91i94c84h50a10l 94K90a31n86d89a 7390747673975

Jasný den možná přijde, možná ne. Rozhodně se na něco takového nechci spoléhat.

Jaké akumulační techniky, schopné pokrýt několikatýdenní potřebu celých států máte na mysli? Jak velká by musela být akumulační kapacita? Jak velký prostor by byl potřebný pro takové zařízení? Kdo by hradil jeho provoz ve chvílích, kdy by nebylo využité? Co se stane, když nepříznivé podmínky budou trvat i po vyčeropání naakumulované energie? Jak v takovou chvíli bude fungovat elektromobilní doprava, když nebude kde nabíjet?

Je dost možné, že tyto problémy budou časem opravdu řešitelné. Odhaduji však, že dříve než okolo roku 2200 to nebude.

+4/0
21.10.2018 10:34

V65l97a83d10i78m56í34r 10Š13t50ě96r39b24a 2492171302727

Moravec jako poslušný zaměstnanec se přece ptá jen na to, co mu je dovoleno. Nebo snad ne???;-);-)

0/−2
21.10.2018 0:33

D53a77l34i44b38o10r 97R84o28z96s28y33p98a61l 7960733506829

Byl jsem velký zastánce jádra. Když ale vidím, kdo o výstavbě, dodavateli atd. nyní bude rozhodovat, jímá mě tichá hrůza. Častečně mě uklidňuje, že já už se těch nových bloků nedožiju, ale opravdu jen částečně.

+1/0
20.10.2018 23:41

J94a82n 71S85i18n14n90r90e43i53c69h 6803505230661

Neuveritelne pokrytectvi. Nemecko, ktere se chlubi svym Energiewende (nahrazeni vsech nuklearnich elektraren "obnovitelnymi " zdroji), zaroven rozsiruje povrchovou tezbu nejmene kvalitniho hnedeho uhli pro tepelne elektrarny. Proc asi?

+4/0
20.10.2018 23:02

M26i85l95a43n 62S37m96r85ž 3255604596161

To není pokrytectví Energiewende, ale lobbysmus vlády, která navzdory ohrožení klimatem stanovila stropy na výstavbu OZE a zdanila vlastní fv elektřinu z vlastní střechy. Tím chce zachovat fosilní monopoly, které tam asi chodí plakat.

Proč jinak by se snížila výstavba fotovoltaiky, když je účinnější a hlavně levnější? Proč vítr, když tam platí stejné? To Vám nepřijde podezřelé a podivné?

0/−3
20.10.2018 23:25

V75i14k88t98o65r 73Š66e21d46i10v67ý 8696301520466

Proboha 8-o

+2/0
21.10.2018 0:28

J65a54n 24S47i55n14n66r81e75i11c40h 6863555970961

Vubec to podivne neni. Ono je totiz neco jineho instalovat solarni panely nekde v Zambii a neco jineho zasobovat elektrinou z nich na pr. hutni kombinat.v Ruhrgebiet.

0/0
21.10.2018 2:55

M56i35l58a97n 25S85m54r53ž 3145164836121

Jedna věc je ale nejpodstatnější a tou není cena. Hýřili jsme, nyní třeba platit, Nikdo to jistě nebude rád slyšet, ale pakliže se během 12 let nedostaneme na nulové emise, můžeme to zabalit a celá planeta s námi. To stojí za nějaké peníze? Jak jsou třeba drahé životy vašich dětí?

Jádro bude podle Drábové (v optimálním případě v roce 2040 (jestli tedy). Máme čas stavět JE?

0/−5
20.10.2018 22:45

V29i25k28t35o22r 20Š89e40d40i11v22ý 8136111190326

I kdyby bral člověk tyhle oteplistické bubáky vážně, stále je reálnější postavit během 12 let dostatek bloků JE než převést energetiku na větrníky a slunečníky.

+6/0
20.10.2018 22:54

M23i97l35a86n 20S23m49r53ž 3415214326371

Měl byste je brát vážně, nebo nevěříte IPCC, věříte něčemu jinému než sobě? Mnohdy asi děláte chybu. Výstavba solárů a větrníku je mnohem rychlejší než výstavba jádra.

0/−2
20.10.2018 23:29

V59i21k10t19o40r 70Š12e46d65i56v74ý 8276761640666

On někdo věří IPCC? ;-D

+1/0
21.10.2018 0:29

M65i55l22a54n 95S16m63r41ž 3555774296731

Vy ne? Budete během několika málo let nemile překvapen.Myslíte si, že vlády, vědecké organizace a mezinárodní fóra kecají a že jen vy máte pravdu? Podle výzkumu není 76% obyvatel schopno přijmout negativní zprávy, takže to lze pochopit.

0/0
22.10.2018 7:42

V87l79a71d85i24s88l82a40v 29S40v90o81b41o97d71a 7650655335179

Takže přeměníme zemědělskou půdu na soláry a větrníky a budem čekat na vítr a slunce;-D

+3/0
21.10.2018 7:20

M20i54l55a82n 96S29m66r35ž 3305944796541

Na pokrytí celkové spotřeby ČR fotovoltaikou by bylo zapotřebí 10% zastavěné plochy, pouze na střechách města lze získat polovinu energie (to je prosím příměr pro srovnání). Větrníky mohu být na polích či v lesích a zaberou jedem pár desítek metrů čtverečných. Zemědělské půdy je milion ha navíc.

0/0
23.10.2018 8:22

M40i20l96a24n 65S93m70r60ž 3375924346471

Kdybychom pokryli veškerou plochu řepkových polí fotovoltaikou, viz https://milansmrz.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=686928, tak bychom získali osminásobek současné spotřeby elektřiny.

0/0
12.11.2018 8:15
Foto

J34a64r39o22s96l43a97v 74P32t70á19č28e41k 4962749661574

Docela by mne zajímalo, co přesně jste na katedře energetiky VŠCHT dělal. Že byste přednášel něco o energetice, silně pochybuji, když tu prezentujete tak naivní představy.

0/0
21.10.2018 14:59

M63i61l44a49n 85S59m71r43ž 3835164716941

Milý pane, chápu váš podiv, neboť představy, které zde prezentuji, jsou v ČR exotické. Jsem asi jeden z mála, který je v této formě prezentuje. Plně s nimi souhlasím, jejich původ je ale v německé energopolitice (Fell, Scheer,a mnoho dalších) či ve scénářích věhlasných světových univerzit (Stanford, Lappeenranta...) v teoretické úrovni. Jistě je zajímavější úroveň praktická. Asi 1/4 Německa je pokryta,lokálními a regionálními plány na úplné zásobování elektrickou energií z obnovitelných zdrojů. Jsou rozprostřeny po celém území a nekoncentrují se pouze na větrné oblasti u moře. Jsou rovněž města a obce, které jsou zásobovány ze 100% obnovitelnou lokálně/regionálně vyrobenou elektřinou. Příkladem může být město Hassfurt, které má komplexní energetiku založenou na obnovitelných zdrojích. Má 15.000 obyvatel a je na stejné zeměpisné šířce jako Praha, vzdáleno asi 140 km od čs.hranic na západ.

Myslíte si, že tam mají odlišné klimatické poměry nebo, že tam platí jiná fyzika?

Na katedře energetiky jsem se zabýval problematikou materiálů pro energetická zařízení, vedl jsem laboratoře a měl jsem na starosti zahraniční IASTE studenty.

0/0
24.10.2018 10:22

L71i78b26o30r 18W57a41l88i53c38h86i96e14w31i69c11z 3788816687294

Jakákoliv zásadnější změna v elektroenergetice s odzkoušenými technologiemi trvá mnoho desítek let. Váš požadavek na přerod elektroenergetiky pomocí experimentálních technologií během 12 let je naprosto iluzorní a to už vůbec neřeším technickou reálnost. Jistě, OZE bude postupně nabývat v elektroenergetice na významu, možná se časem prosadí i nějaké akumulační technologie, ale vývoj bude pozvolný a v dohledné době je absolutně nereálný nějaký přechod čistě na OZE. Zatím nadále budou potřeba zdroje pro dodávku v základním zatížení, což jaderná energetika, jako nízkoemisní zdroj, splňuje.

+1/0
21.10.2018 9:46

M13i12l73a41n 88S96m48r15ž 3675784236371

Bude-li vývoj a proměna pozvolná a pomalá, nemůžeme splnit podmínku nulových emisí do 12-20 let, ani s jadernými reaktory. Jak dlouho se staví jsme slyšeli od paní Drábové. A to bude pouze částečné nahrazení staré jaderné výrobní kapacity. Co zbytek?

Akumulační techniky nejsou "absolutně nereálné", ale mají rozsáhlé realizace, např. power to gas je v SRN asi 30 provozů, z toho jeden průmyslový ve Werte. Baterky? Masivně klesající cena je důkazem, že se nejedná o žádnou experimentální technologii.

Budeme-li naslouchat prognózám ála Vaše, budeme čelit globálnímu kolapsu atmosféry a šesté masové extinkci pozemské biosféry, jako důsledku naší absolutní stupidity.

0/0
24.10.2018 10:35

V36l79a59d90i92m97í33r 48H42r77u13b35ý 4737473454639

Jen k cenovým údajů: Ceny jsou za . v y r o b e n o u . energii. U jaderné energie včetně schopnosti částečné regulace výkonu. Náklady na solární a větrnou energii samozřejmě násobně vzrostou nezbytnou potřebou akumulace energie, v případě solárních elektráren dokonce celoroční. Solární výroba činí totiž v zimní období pouze 20 % celoroční výroby. (Alternativně zajistíme dostatečnou výrobu elektřiny v zimně - samozřejmě se čtyřnásobným nákladem na výrobní cenu elektřiny /když musíme postavit čtyřnásobek elektráren/.)

Pročpak všechny studie uvádí jen výrobní ceny a nikoliv celkové náklady na zajištění elektřiny až ke spotřebitelům v celoročním průměru? Odpověď zdá se mně býti jasnou.

+5/0
20.10.2018 21:30

V88o70k64o12u46n 51V90l69a15d83i40m21i18r 8362308749248

Tech 20% v zime mne ponekud irituje. matematicky by to melo byt 25% a bylo by to normalni, rok ma 4 rocni obdobi a zima opravdu predstavuje 25% rocnich obdobi.

Jinak bych chtel upozornit, ze solarni clanky maji pri nizkych teplotach mnohem vyssi ucinnost nez pri teplotach nad 20°.

0/−2
20.10.2018 21:38

L58i69b33o71r 78W17a80l57i29c86h35i98e48w66i51c61z 3848266967234

Ono jde hlavně o délku svitu, níže je využití instalovaného výkonu FVE v ČR za jednotlivé měsíce (měsíc/využití):

Leden: 4,3%, Únor: 7%, Březen 14%, Duben: 14,7%, Květen: 21,6%, Červen: 22,7%, Červenec: 19,9%, Srpen: 20%, Září: 11,3%, Říjen: 9%, Listopad: 4%, Prosinec: 2,9%

+3/0
20.10.2018 22:01

V20l89a83d88i89m85í19r 66H21r39u15b56ý 4387203254779

Vaše neznalost mně irituje. Pokusím se Vás poučit: Je-li sumární intenzita ročního svitu na našem území 100 %, dopadá 80 % tohoto záření v průběhu šesti až sedmi letních (nikoliv astronomických) měsíců. Ve zbývajících pěti až šesti měsících zimních (nikoliv astronomicky) dopadá pouze zbývajících 20 %.

Ergo: 60 % "zimní" spotřeby je třeba vyrobit v "letních" měsících a skladovat pro zimní využití. (Nebo mít tří, až čtyřnásobný výkon elektráren oproti výpočtům na průměr.)

To samozřejmě za předpokladu, že spotřeba je v zimně i v létě stejná. Ve skutečnosti je v letních měsících (astronomických) jen cca 80 % zimy. Což potřebu akumulace zvyšuje.

Uvažujte, prosím, též ztráty z procesu akumulace.

Můžete uvést, o jaké "mnohem" se zvýší účinnost v mraze oproti 20 oC?

+5/0
20.10.2018 22:09

M21i91l20a62n 82S53m27r64ž 3645704656261

Ceny akumulace letí dolů stejně jako padala cena fotovoltaické elektřiny. Ceny akumulátorů jsou podle Bloomberga dnes pod 200 USD na 1kWh, tedy asi 4000 Kč. Podle předpovědi dosáhnou v roce 2025 hranice 100 USD. Kdybyste počítal jenom poloviční nabíjení (může být vyšší), tak by to bylo 1,6 Kč/kWh.

Solární výroba je jistě v zimě nízká, ale to vyrovná větší vítr. Podívejte na týdenní či denní energycharts, zde: https://www.energy-charts.de/ren_share_de.htm?source=ren-share&period=weekly&year=2018, tam tam žádné období bez větru a oscilace jsou zachytitelné akumulací

0/−3
20.10.2018 22:39

L88i59b33o20r 33W60a14l68i84c44h80i92e97w23i46c88z 3808786697384

Když se podíváte na listopad 2016, konec prosince 2016 a leden 2017, tak uvidíte, že i téměř měsíc prakticky nic nenasvítilo a nenafoukalo, viz: https://www.energy-charts.de/power.htm?source=all-sources&year=2017&month=1

To by v případě Německa znamenalo akumulovat řádově 50 TWh. Ve vámi uvažovaných cenách 200 USD/ kWh by to znamenalo vynaložit 200 biliónů Kč jen na akumulátory a pak postavit něco, čím je naplníte.

+4/0
20.10.2018 22:56

M51i72l49a91n 16S44m39r66ž 3715284336291

Cena 200 USD/kWh je cena investice do akumulační technologie, nikoliv cena za uskladnění jedné kilowatthodiny. Takže Váš výpočet je nesmyslný.Navíc ještě v Evropě používáte biliony jako miliardy, jako kdybyste byl v US.

0/0
26.10.2018 7:45

M29i91c77h61a15l 94Š33t77a15j55n91r76t 4204261642697

50TWh je 5*10^10 kWh, tedy 50 miliard kWh

5*10^10 kWh x 200USD za kWh dává dohromady 1x10^13 USD tedy 10 bilionů USD

pokud budeme považovat 1USD=20Kč pak opravdu vyjde 200 bilionů Kč

Dále se tam píše: "vynaložit jen za akumulátory" takže docela jasně říká, že počítá cenu za investici do akumulační technologie.

Tolik k údajně nesmyslnému výpočtu.

0/0
26.10.2018 8:19

V17l37a83d85i10m37í73r 25H20r41u14b87ý 4307473954669

Jo - větší vítr - místo letních 5 % cca 7 % v zimě. (větší potenciál není)

Jsem rád za nabídku linku. I bez něj vím, že tady foukají denně silné větry, někdy dokonce ještě silnější.

+1/0
20.10.2018 23:27

M21i61l72a15n 45S83m82r85ž 3545904326941

V zimě fouká, tak proč mluvíte jenom o slunci? Podle profesora Breyera bude v Evropě kombinace větru a slunce. Podle české větrné společnosti je teoretický potenciál ČR (tedy i tam, kde se dnes nesmí stavět asi 70 TWh, více než spotřebujeme).

0/−1
20.10.2018 22:49

V80l72a81d88i78m69í58r 44H44r46u28b91ý 4277613514739

Teoretický, pane Smrži, teoretický. Tedy kolik vůbec fouká. Včetně území, kde je to dáno jen vánkem.

+3/0
20.10.2018 23:30

B89o44h56u67m59i35l 64V57a52n58ě33k 5322545972416

Ale ono musí nejen foukat. Ono musí foukat tak akorát, ani málo, ani hodně, protože pak se elektrárna vypíná.

0/0
21.10.2018 18:23
Foto

M19a14r78t43i46n 58F25a18l59t87ý61n 9311746434808

Byznysmen? Kdepak, lobbista! ;-D

Vaše odpovědi v diskusi jsou zajímavější než celý článek. ;-)

+4/0
20.10.2018 21:05

J86i82ř42í 19J94i20r43o63u45d55e17k 8336459304464

R^

0/0
20.10.2018 21:08

M35i88l46a15n 19S86m48r28ž 3145244746351

Máte nějakou představu kdo mě platí, to by mě zajímalo. Zkusil bych se tam zeptat.

Nemyslete prosím jenom na peníze.

0/0
20.10.2018 22:51

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz