Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94i51l66a54n 31S45m42r66ž 3475554876481

Neopomenutelná část diskutujících odmítá přijimout informace z odborných webů nebo vědeckých článků jenom proto, že se s tou kterou informací setkává poprvé. Do určité malé míry je to pochopitelné, zarážející je pouze množství a urputnost. Je to dáno tím, že v Česku nežijeme v prostředí důvěry a pochopení, ale v prostředí lží, přetvářky a manipulací? Je-li tomu tak, je to mimořádně smutné.

To co na tomto blogu uvádím a obhajuji je je cílem naší evropské organizace EUROSOLAR - úplná náhrada fosilní a jaderné energie obnovitelnou, především z humanistických důvodů.

Na koncepci přestavby energetiky do obnovitelné formy se podílí mnoho excelentních vědeckých ústavů, univerzit a pracovišť po celém světě. Obnovitelnou energii lze studovat třeba v Německu. U nás jako šafránu.

0/0
19.3.2018 21:46

P96a42v96e62l 41H36e32k 8587946783311

Chtělo by to nějaký praktický příklad, dům či bytové jednotky napájené čistě z fotovoltaiky a větrníků se schopností akumulace. Ostrovní systém, žádný kabel který by sosal v případě potřeby nebo odváděl přebytky. A zkušenosti obyvatel, formou blogu, jak si vaří, perou, topí apod., samozřejmě u nás, zkušenosti cizáků nejsou relevantními.

0/0
18.3.2018 20:33

M63i38l69a23n 42S40m10r57ž 3665294216261

Děkuji za dotaz. Proč Vám nepřijdou zkušenosti ze sousedních zemí relevantní? Německo či Rakousko jsou snad klimaticky odlišné?

V létě roku 2016 by dán ve Švýcarsku do užívání dům s devíti byty, který získává veškerou energii pouze ze Slunce. Nejenom výroba a akumulace, ale i spotřeba je zajištěna nejmodernější technikou. Elektřina se získává z fotovoltaických panelů na střeše a fasádě. Současná průměrná spotřeba byla snížena na polovinu (z dnešních 4400 kWh/rok na 2200 kW/rok), aniž by obyvatelé pociťovali nějaká omezení. Teplo se v 70 % získává z tepelného čerpadla využívajícího teplo podzemní vody. Pakliže není dostatek proudu, vybírá tepelné čerpadlo pro výrobu tepla vždy nejteplejší zásobník, aby dosáhlo nejvyšší účinnosti. Elektrická akumulace postačuje na tři dny, v delším období bez slunce se využije elektrolyticky získaný vodík přeměněný v palivovém článku na elektřinu a teplo. Cena takového domu leží deset procent nad cenou domu vybaveného konvenční energetikou.

Odkaz zde: http://www.enbausa.de/heizung-warmwasser/aktuelles/artikel/schweizer-mehrfamilienhaus-heizt-ohne-externe-energie-5630.html

U nás o takovém domě nevím, to ale neznamená, že neexistuje.

0/0
18.3.2018 21:52

D72a92n43a 30T78e11n29z19l23e73r 5550522685383

Nechci vám brát iluze - ale ten článek je čistá propaganda. Silně, opravdu silně pochybuju, že dům, doslova pokrytý solárními panely odspodu až po střechu, dům se vzduchotechnikou a tepenými čerpadly (jestli jsem to správně postřehla minimálně dva druhy), s nejmodernějším vybavením kuchyně (A+++) je jen o DESET PROCENT dražší než jeho klasický ekvivalent.

Leda by to byl panelák, ale tam by zase bylo to čerpadlo drasticky poddimenzované, když by mělo zařídit teplo pro stovky lidí. Jsem opravdu skeptická. Asi nepočítali právě všechny ty technické vymoženosti - a těch deset procent jde na vrub lepších skel v oknech a tlustší fasády. Pak se to ale k tomu musí říct: "Nechci slevu zadarmo".

Problematické je jen to využití vodíku. Vodík se nedaří v nádržích držet. Je to tím, že jeho molekuly jsou tak strašně mrňavé, že difundují prakticky i skrz materiál nádrže, nemluvě o těsnění a spojích. Co to udělá víme z nedávného příkladu explozí ve Fukušimě. V průmyslu, který vodík využívá, se mluví o běžných 30 % ztrát... to jen tak pro představu...

+2/0
19.3.2018 6:41

M77i13l56a79n 26S37m25r29ž 3135254606321

Vážená paní Tenzlerová, to jsem popsal je realita. Vaše námitky jsou Vaším názorem. Jak chcete stavět názory proti realitě? Nechápu proč předpokládáte 2 tepelná čerpadla. Myslíte si, že si nechají ucházet vodík do sklepa a pak si tam půjdou "dát čouda"? Utěsnit vodík není úplně jednoduché, je to ale, jak vidět, řešitelné.

Píšete o paneláku, že pochybujete, prosím. Uvedu Vám tedy projekt, který naše rakouská organizace ocenila sluneční cenou před dvěma lety. Jednalo se o energetickou sanace výškové budovy TU Wien v centru města, kde dosáhli sanací plus energetického standardu. https://www.tuwien.ac.at/aktuelles/news_detail/article/9083/

Návratnost energetické sanace je okolo 7 - 8 let. A to se všemi náklady a rakousky placenou prací. Ale u nás to nejde, víte proč?

0/0
19.3.2018 20:46

D10a36n47a 97T30e29n85z25l34e68r 5960152535563

Neodvádějte pozornost k jinému tématu. Bavme se o těch deseti procentech, o které jsou vaše domy dražší než klasické. To mě zajímá.

Takže - za kolik prodáváte zákazníkovi panely a tepelná čerpadla? Já že bych si u vás nějaká koupila, to bude za hubičku.

(A možná bych vás měla dopředu upozornit že německé ceny znám.)

+1/0
21.3.2018 7:44

M74i69l17a88n 82S27m53r13ž 3615954116861

Vy si opravdu myslíte, že něco prodávám? A že tyto články píši jako propagaci svého obchodu? To bych toho prodal, tomuto publiku. Ne opravdu nic neprodávám. A proč to tedy píšu? Protože se snažím informovat. To je vše.

0/0
21.3.2018 10:52

M12i82l10a52n 88S28m69r55ž 3115914716251

.. à propos, viděla jste někdy ocelovou tlakovou bombu s vodíkem? I s ventilem? Myslíte, že z ní uniká 30% vodíku?

Chudáci svářeči a skláři, když musí podle Vás každou chvíli kupovat novou, i když ji nepoužili...

0/0
20.3.2018 7:49

D52a35n65a 52T14e18n16z50l36e68r 5610552215233

A vy?

Svářeči sváří vodíkem? To jste si spletl s etylenem a acetylenem - a sklářské pece se vytápějí zemním plynem nebo naftou.

Bože... :-)

+1/0
21.3.2018 7:41

M41i42l78a95n 73S50m95r43ž 3265134256801

Vy opravdu nevíte o sváření kyslíkovodíkovým plamenem nebo o sváření atomárním vodíkem? To mě při Vašem přehledu překvapuje...

Neměl jsem na mysli sklářské pece, ale skláře, jak jsem psal, když pracují s vysokotavitelným sklem, tak rovněž používají vodík v kombinovaných hořácích.

0/0
21.3.2018 10:55

P79a77v45e96l 55H81e96k 8917466563601

Vidím značné klimatické rozdíly mezi Libercem a Znojmem kupříkladu. Tvrzení o švýcarském domě se špičkovou technologií který je o 10% dražší nežli konvenční považuji za do nebe volající blábol. Třeba tepelné čerpadlo je cca 5x dražší než plynový nebo elektrický zdroj tepla o stejném výkonu.

0/0
19.3.2018 18:30

M11i98l52a89n 59S59m43r30ž 3535404756851

Nevím, co si mám myslet o vašem hodnocení, raději nic. Možná, že jste příspěvek nečetl dostatečně pozorně. Bydlí lidé v devíti bytech, to znamená, že se náklady na technologie podělí mezi všechny uživatele. 10% je rozdíl ceny, nikoliv čistá pořizovací hodnota.

0/0
19.3.2018 20:49

V36o76k14o28u30n 28V18l19a62d37i32m38i37r 8152388239798

Uz jsem zapomel, jak se jmenuje, ale jedno takove sidliste existuje ve Freiburg in Breiskgau. Je to vysledek projektu studentu tamni university. A funguje teo uz nejmene 10 let.

0/0
18.3.2018 22:54

M57i29l75a84n 80S77t95e30h60l46í82k 7820819703501

Je pravda, že životnost FV panelů je až 30 let, přičemž ještě po 25 letech ztrácejí jen 20% výkonu ?

0/0
18.3.2018 11:14

M13i90l18a29n 50S63m76r73ž 3375474976731

Ano, dalo by se to tak říci. Kvalita materiálů, konstrukce a provedení se stále zlepšují. Firmy většinou dávají dlouhodobé záruky na snížení účinnosti: 5% po deseti letech, 15% po dvaceti. Třicet let nejsou moderní panely v užívání a zrychlené zkoušky mají jenom omezenou výpovědní hodnotu.

0/0
18.3.2018 18:52

P76a24v61e53l 31H30e50k 8947216983111

Životnost FVE je prakticky neomezená a je dána materiály použitými při jejich výrobě a vlivu okolí;-D, horší je to s ostatními komponenty.

0/0
18.3.2018 20:41

M54i98l18a96n 69S80m35r35ž 3795654806351

Životnost (výkon) FV je dána fotodegradací EVA kopolymeru, v němž jsou články zality. Také ale migrací cizích atomů v polovodivých vrstvách, což lze do značné míry eliminovat malým napětím opačné polarity přes noc.

0/0
18.3.2018 22:50

A46l96e19š 71L25i80s54o48v47s82k13ý 9289168972912

Obnovitelné zdroje jsou v jádru dobrá a potřebná věc, ale v Česku se najde vždy dost lidí, co si z toho udělají velmi zajímavý kšeft a v konečném důsledku natropí víc škod než užitku. Jsem zvědavý, kdo ta zastavěná pole za 20 let bude uklízet.

+4/0
17.3.2018 22:31

M61i62l41a75n 38S13m88r62ž 3305424656161

Děkuji za názor, záměr zákona na podporu výroby elektřiny z OZE byl koncipován tak, aby podpořil soukromé investice do zdrojů. To se povedlo, s tím, že v ČR se toho namíchali velicí investoři. Tomu, se ale nedalo úplně zabránit. Celkový efekt je ale pozitivní. Nikdo neočekával, že by se obnovitelná branže tak rychle rozvinula. Výstavba OZE převýšila výstavbu jádra a fosilu.

Jakou škodu OZE natropí? Větší než emise nebo jaderný odpad?

FV na polích nezůstane, protože je výhodné panely recyklovat, na zadní straně kontaktů je stříbro a zepředu čistý křemík. Ani krycí sklo není úplně obyčejné, má minimum železa, aby bylo čiré. Všechny komponenty tedy jsou významné suroviny pro další výrobu.

Proto nezůstanou na polích.

+1/−1
18.3.2018 8:23

P91a12v21e27l 17H95e87k 8257566213571

Kolik se postavilo jádra a fosilu?

0/0
18.3.2018 20:43
Foto

M34i24r65o60s63l71a94v 88M90a71c88e72k 5721485880512

V Česku vítr nefouká, větrné elektrárny jsou ždímačky na dotace Rv

0/0
17.3.2018 21:05

V31o56k43o87u39n 58V73l61a45d35i64m94i32r 8272818449498

Ano, Milos Zeman mu to zakazal. A ty polomy v lesech zpusobuji americti imperialiste a zapadonemecti revansisti.

Zeptejte se na to pana Kocky.

+1/0
17.3.2018 21:15
Foto

L14i17b60u71s51e 35P90a34l52k74o44v13a 6390474788287

sluníčko tu taky moc nesvítí, takže ty solární panely jsou také jen ždímačky

+1/0
17.3.2018 21:28

M53i66l68a23n 33S28m74r49ž 3145254376161

... jako například v Krušných horách nebo na Českomoravské vrchovině?

Víte, že Burgenland (ležící prakticky na hranicích s ČR a SR) je zásobován ze 100% elektřinou z větru a biomasy? Již od roku 2013.

+1/−1
18.3.2018 8:26
Foto

V98l65a72d88i54m32í67r 41Š38ť79a78s30t51n63ý 1851836395583

To je, pane Smrži, sdělení, které bude mít svou vypovídací hodnotu až tehdy, až uvedete spotřebu Burgenlandu, instalovaný výkon těch větráků a biomasy a taky toho, jestli je Burgenland schopen jet trvale v ostrovním provozu na energii z OZE. Teprve když srovnáte investiční náklady a schopnost trvalého samozásobení, pak se teprve můžete pochválit. Ale já jsem přesvědčen, že není za co.

+1/0
18.3.2018 9:32

M16i86l85a76n 78S60m23r30ž 3265854416211

Proč by sdělení o Burgenlandu nemělo žádnou výpovědní hodnotu? To mu nevěříte? Zde je info: https://www.meinbezirk.at/eisenstadt/wirtschaft/burgenland-bis-2050-energieautark-d607650.html

Většinou se počítá se sdílením energií, protože jednou někde fouká více a jinde méně, stejně se sluncem. Ani v období centralizovaných zdrojů, není žádná oblast autarkní. Protože i tyto zdroje jsou občas plánovaně ale i neplánovaně odstaveny, proč bychom to tedy měli chtít po OZE?

V roce 2010 -13, kdy to v Burgenlandu stavěli, byl vítr určitě minimálně o 50% dražší než dnes. Ale jeho cena se snížila právě proto, že do nich (nejenom v Burgenladu) investovali. Elektřina z OZE je dnes cca o 85% levnější (FV i vítr), než byla před 9 lety. Kdyby nikdo větrníky a FV nekupovat, tak by cena zůstala stejná.

Autarkie celé oblasti je samozřejmě možná, když budete akumulovat obnovitelnou elektřinu do syntetického metanu (proces P2G) a ten pak využijete na kogenerační výrobu elektřiny a tepla. Pouze je takový systém zbytečně drahý, když můžete sdílet.

0/0
18.3.2018 22:11

P67a36v96e84l 34H85e11k 8557576163781

Tak, tak, a Měsíc je ze sejra ;-D.

0/0
18.3.2018 20:47
Foto

P47a88v72e86l 47D71v68o41ř89á20k 5549195494290

Tak jak otáčíte tím kolotočem? ;-D

0/0
18.3.2018 10:57
Foto

R31o86m22a75n 33K15o81z98e27l 4217526333654

Zajímalo by mne, zda solární elektrárny aspoň splnily to, proč byly původně postaveny - aby se snížil podíl energie vyrobené v tepelných elektrárnách, snížilo množství spalovaných fosilních paliv - ví někdo?

0/0
17.3.2018 18:12

M38i10l82a83n 10S98m18r48ž 3875154736741

Podíl solární energetiky je v celosvětovém energetickém mixu je zatím samozřejmě nízký, protože se jedná o novou technologii. Na světě je (2016) asi 2% elektřiny ze slunce a 5% z větru, což je téměř polovina produkce jaderné. V některých zemích je podíl větru a fotovoltaiky vysoký, ve Španělsku činil ve 2016 23,5% https://yearbook.enerdata.net/renewables/wind-solar-share-electricity-production.html, v Německu byl podíl všech OZE na výrobě elektřiny 38,3% https://www.energy-charts.de/ren_share_de.htm?source=ren-share&period=weekly&year=2017. Celková konvenční výroba elektřiny z uhlí v posledních pěti letech v SRN již klesá. https://www.energy-charts.de/energy_de.htm?source=conventional&period=annual&year=all (přehledné grafy)

+1/0
17.3.2018 19:08

P58a56v53e50l 10H23e27k 8567656133981

Musím je obdivovat, ty Němce, odstavili jádro, snižují výrobu z uhlí a jak jsou na tom vlastně z exportem či importem? Export elektriky jim taky roste, škoda, že na úkor ostatních.

0/0
18.3.2018 20:58
Foto

P87a78v34e10l 96D47v71o61ř43á24k 5159405414170

Koukám, že je tu řada průkopníků nových technologií na úrovni žentouru a ebonitové tyče s liščím ocasem. Škoda, že nemají zaznamenáno, co říkali jejich praprapradědové, když se po Čechách začaly natahovat elektrické dráty a stavět první elektrárny.

Každý pokrok je složitý a bez pokusů a dlouhodobých zkušeností se nedá nic dopředu ani doporučit, ani zamítnout.

Ještě stojí za zmínku generátory na bioplyn. V několika obcích u nás je používají, hlavně na vytápění. Funguje to na všechny možné odpady rostlinného původu.

Ti, co mají v hlavě použitelný mozek, tak na tom pracují, ti, co nemají, na tom hledají mouchy.

R^

+1/0
17.3.2018 17:51

P36a53v20e41l 80V43e80r48n10e73r 1573373582267

Jo, kdyby bioplynky jely jen na odpad ze zemedelske vyroby, tak to by byla parada. Jenze u nas zase sla dobra myslenka do kopru, takze ty lany kukurice, co u na rostou, nejsou urceny pro skrmeni, ale pro spaleni. Jak vypada pole kukurice po silnem desti, je hruza, jak bude takove pole vypadat po 10 letech, se radeji ani neodvazuji predstavovat. Jo, bonita pudy bude opravdu vyborna.

+4/0
17.3.2018 19:54
Foto

P97a35v75e10l 35D10v93o14ř75á97k 5209105254530

Víte, kdo tu podpořil pěstování kukuřice? Chruščov! Co to dělá na polích, jsem tu už někde uváděl. Další bezva plodina je řepka. Protože se najednou neví, co s ní, zjistilo se, že je z ní nejlepší jedlý olej. Dnes se dává do všeho. My za mlada jsme řepkový olej užívali jen k mazání závitníků. protože odolává i vyšším tlakům.

Ale nevím, jakou to má souvislost s generátory bioplynu.

0/0
18.3.2018 11:04

P39a60v52e26l 22V42e73r68n16e25r 1833683272497

OK, jsem natvrdly, nechapu, vcem ma spojitost Chruscov s pestovanim kukurice na spalovani, ale to se casem podda. Jestli to ma byt narazka jakoze na komunisty, tak bych se tedy musel ptat, jakou mouku by tedy meli jist lide z alergii na lepek? Take by me zajimalo, jestli tuhle puvodne americkou plodinu, jako i brambory, kvuli nejakemu Chruscovovi prestali v USA pestovat?

Repka, no pochopitelne, ze to same. Jak jsou na neco dotace, tak se to zvrhne. Nasi predci meli dost pohromade, aby vedeli, ze pudu nejde jen drancovat, ze ta puda je musi uzivit cely jejich zivot, zvlast kdyz ji meli malo.

Jak uz jsem tady uvedl 2x, na pocatku jde o vyborne myslenky, jak zuzitkovat to, co se jinak k nicemu nehodi, jenze pak se zjisti, ze tech zdroju zase az tak moc neni, tak je poptreba to necim doplnit (treba tou kukurici) a nakonec se zjisti, ze s tou nahrazkou se na tom trhne vic nez s tim puvodnim, takze se od pocatecniho zameru ustoupi a vlastne se nic nevyresi. Proste a jednoduse tvrdim, ze kdyz se to dela v malem (bioplynku, solary), tak to vyznam ma, jak se to zacne dealt pouze komercne, je to pro prirodu horsi, nez kdyby se to nedelalo vubec, ani v malem.

0/0
18.3.2018 13:14
Foto

P78a59v51e68l 88D54v63o18ř48á15k 5149405234310

Zdá se, že jste mladší ročník. Takže neznáte vtip: Jaký je rozdíl mezi Jánošíkem a Chruščovem? Jánošík uklouzl po hrachu a Chruščov po kukuřici. - Něco si o tom najděte či nechte vyprávět dědu. Kukuřice potřebuje jisté přírodní podmínky a ty v SSSR jaksi nebyly, a u nás je to tak tak kvůli vlnitému terénu. Co s tím má společného USA, nechápu.

U nás v okolí se kukuřice používá pro výrobu krmných směsí. O pálení kukuřice vím jen v souvislosti s výrobou burbonu. Z kvalitní kukuřičné slámy se dělá, myslím, nějaká stavební tepelná izolace. Vy jste myslel výrobu průmyslového lihu?

Jako bezlepková potravina je výborná i pohanka a rýže. Pohanka se tu pěstovala už dávno pradávno.

O biokonvertorech si něco nastudujte. Je to určeno pro místní podmínky na zpracování bioodpadu. Asi nevíte, oč jde.

0/0
18.3.2018 18:25

J77a21n 31S79i27n37n19r49e31i41c25h 6253525380281

Uz v prvnim odstavci je nesmysl. T zv. "obnovitelne zdroje" NEJSOU nejlevnejsim zdrojem energie v prumyslove vyrobe. Mohou konkurovat pouze prostrednictvim obrovskych DOTACI, coz je v podstate nekala konkurence. Podobna "fakta" doprovazeji i zbytek tohoto ideologicky zamereneho clanku.Vyvracet dogma zrejme nema nejmensi cenu.

+4/0
17.3.2018 17:17
Foto

P60a25v65e81l 53D34v25o55ř51á20k 5709895314210

Mohl byste uvést nějaké ověřitelné zdroje o dotacích, cenách, účinnosti atd?

+1/0
17.3.2018 17:52

V47o21k80o28u51n 90V94l92a13d51i89m40i39r 8382208529738

A nevznikly nahodou ty atomove elektrarny take diky dotacim? Ony vznikly vlastne jako odpad pri vyrobe atomovych bomb.

Cili ze statniho rozpoctu.

+1/0
17.3.2018 18:07

M12i34l88a86n 88S48m58r68ž 3965614656781

A co když je nesmysl to Vaše prohlášení, že nejsou? Analýza banky Lazard (jeden ze zdrojů, zdaleka ne jediný),který dělá cenové mapy více než deset let je zde: https://www.lazard.com/perspective/levelized-cost-of-energy-2017/

+1/0
17.3.2018 18:30

J69a56n 47S86i37n82n29r44e95i10c46h 6333665210241

Jen namatkou z desitek podobnych nabidek (pouze v Cesku https://www.solarniexperti.cz/dotace-zelena-usporam-na-fotovoltaicke-elektrarny/) muzete dostat dotaci 100 000 Kc, jeste pred tim, nez vubec zacnete neco budovat.

Smlouvy na vykup solarni podepisovany na 20 let v prumeru za 3 az 5 ti nasobne cenu oproti klasicky vyrobene.

+2/0
17.3.2018 22:52
Foto

J91a23n 94Š86i44k 1972460678649

Dobrý den. FVE a solární panely mohou být umístěny klidně na střechách domů nebo průmyslových či skladovacích hal, které u nás každoročně zabírají více a více zemědělské půdy. Toho prostoru je více než dost. Samostatné FVE parky volnou přírodu narušují podle mě nejen z estetického hlediska. Myslím, že tak jako v jiných případech nedohlédneme všechny souvislosti, které mohou na přírodu negativně působit. A promiňte, o tom mě žádný výzkum nepřesvědčí, protože ty si v drtivé většině objednávají a platí ti, kteří FVE vlastní nebo je provozují.

+8/0
17.3.2018 16:45

F41r34a57n72t32i59š54e38k 38D24v43o93ř52á52k 3126546895189

Na takové experimenty nejsme dost bohatí.

0/0
17.3.2018 16:15
Foto

P76a11v87e65l 30D76v33o65ř55á11k 5749315804320

Ale jsme, jen si spočítejte, co stály některé vynikající projekty, např. čapák.

Akorát ty peníze jdou jaksi do nesprávné kapsy.

0/0
18.3.2018 11:07

P87a81v55e13l 35V56e22r46n55e18r 1943523772307

Nekolik vyhrad - pravdu mi vadi solarni elektrarny na polich, kdyz vidim, kolik volnych ploch se nachazi na strechach nakupnich megastaveb, fabrik, panelovych domu, ...

Pokud jde o nejlevnejsi energii, tak proc na tom vypisu od dodavatele je porad ta polozka na OZ? Ohledne recyklace, tak to bych si pockal, az se zacnou rusit prvni postavene solarni parky, tech firem, co najednou zkrachuji ... vsak jsme v Cesku.

Ano, jde o cestu, ktera ma smysl, jen se o musi delat s rozumem a ne hura stylem, jak byva u nas a 80% vseho pak vypada jako podvod.

+1/0
17.3.2018 15:51
Foto

V48l70a92d41i53m89í69r 66Š76ť75a13s80t48n65ý 1141526625173

To s tou lácí výroby elektřiny z OZE je taková pohádka, které pan Smrž uvěřil, neustále ji opakuje, ale nikdy a nikdo ji ještě přesvědčivě nedoložil. Investoři ani neuvádějí investiční náklady na tu kterou stavbu a ohánějí se tím, že to je obchodní tajemství, jakpak potom lze vypočítat nějaké seriózní číslo?

+3/0
17.3.2018 15:57

M43i21l15a69n 95S98m29r43ž 3945404546781

Jestli Vám, pane Šťastný nestačí studie banky Lazard, kde si nechávají dělat studie a prognózy veliké světové energetické koncerny (Arewa, Enel, Iberdrola...) tak se jukněte na třeba na graf, který na straně 34 publikuje IRENA https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2018/Jan/IRENA_2017_Power_Costs_2018.pdf

A praktický příklad máte zde:

Canadian Solar Inc, oznámil, že získal zakázku na 112 MWp solární fotovoltaický projekt v brazilském státě Pernambuco. Stavba začne v roce 2020 a bude dokončena před lednem 2021. Smlouva zní na 20 let za cenu cca US$ 44/MWh. Canadian Solar dodá více než 310,000 panelů. Po připojení k síti bude dodávat cca 255,743 MWh elektřiny ročně. https://www.pv-magazine.com/2017/12/21/canadian-solar-awarded-112-mw-project-in-brazil/

Cena je tedy(vč. zisku Canadian Solar) 1,05 Kč/KWh a leží na spodním okraji odhadů banky Lazard.

+1/0
17.3.2018 19:35

M70i77c98h13a26l 83Š18t43a76j89n62r31t 4154791982547

Zhruba stejně zásadní praktický příklad, jako diskuse o pěstování ananasu u Mělníka. U toho každému dojde, že argumentace cca pětadvacátou rovnoběžkou nedává smysl.

U FV elektrárny to kupodivu neplatí.

Jak instalace od Cannadian Solar šlapou ve Winnipegu už asi nebude tak ohromující, že. (jakkoli je tam v určitém měřítku správná a smysluplná)

+2/0
17.3.2018 22:24

V17o55k42o13u54n 87V18l66a24d78i73m92i22r 8202938389218

Pockejte az se bude recyklovat Temelin a Dukovany. Jsem zvedavej kdo to zaplati.

+1/−1
17.3.2018 17:56

P96a14v35e80l 45V48e29r43n29e39r 1523583832637

CEZ je statni firma, takze je to zcela jasne, kdo to zaplati. My vsichni.

0/0
17.3.2018 19:49

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz