Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dostavba letiště VH v Praze - noční můra klimatu i Pražanů

Rozhodnutí magistrátu Hlavního města Prahy o rozšíření letiště je pokusem o pokračování krachující neoliberální politiky a nepochopením zásadního ohrožení klimatickou katastrofou. Konec konců i hazardem se zbytky racionality.

Cestovní ruch se stal jedním z prvních odvětví, které byly hluboce zasaženy pandemií. Opatření zavedená k omezení šíření viru vedla k téměř úplnému zastavení turistických aktivit po celém světě. S pokračujícími cestovními omezeními a globální ekonomickou recesí bude sektor ohrožen rizikem, že bude mezi jedním z posledních který se vzpamatuje. To má důsledky i mimo ekonomiku cestovního ruchu, přičemž je významně ovlivněna i řada dalších odvětví, která cestovní ruch podporují a jsou jím podporována. 

Pravděpodobně se jedná o počátek hlubší transformace.

 

Emise z leteckého provozu jsou vyšší, než se uvádí

Podle publikace z roku 2018 v nature climate change je světový klimatický příspěvek turismu téměř 10 %.

Nejnovější výzkum vlivu exhalací letecké dopravy na klima  ale zjistil, že obvykle vnímané působení,  týkající se oxidu uhličitého, není jediným příspěvkem. Ukázalo se, že emise jsou vyšší, a že činí celkem asi 3,5 % celkových emisí. Podle Mezinárodní organizace pro čistou dopravu (ICCT) byl v roce 2018 podíl uhlíkových emisí 2,4%, a emise komerčního leteckého provozu od roku 2013 do roku 2019 vzrostly o 29 %.

Nová studie zveřejněná Evropskou komisí se týká skutečných dopadů emisí mimo CO2 z letectví, poškozujících klima. Komise předložila konkrétní údaje o drasticky podceňovaných škodách na klimatu způsobených celkovými emisemi z letectví. Letecký provoz poškozuje klima nejenom prostřednictvím emitovaného CO2, ale současně řadou dalších extrémně škodlivých látek, jako jsou NOx, CH4, uhlovodíků a vodní páry, které jsou do atmosféry každý den vnášeny leteckým průmyslem a společně poškozují klima dvakrát tolik než samotný CO2.
 

Overturismus

Mnoho míst na světě se potýká a řeší problémy s množstvím turistů a snaží se nastalé problémy řešit. Přemíra turistů donutila odpovědná místa bojovat s overturismem různými způsoby.

Skotský ostrov Skye doporučil návštěvníkům, aby nejezdili, pokud nemají rezervované ubytování přes noc. Hallstatt v Rakousku měl v roce 2020 780 občanů a více než 10 000 návštěvníků denně, kteří přijíždějí především prostřednictvím zájezdových autobusů, krátce se zastaví kvůli fotografiím a pokračují dál. Město v roce 2020 zavedlo nový systém k omezení vstupu autobusů. Benátky v Itálii čelí klesající populaci kvůli přehnanému cestování. V roce 2019 jej Forbes označil za jeden z „nejzajímavějších turistických cílů“ na světě. Město v roce 2018 testovalo použití turniketů na náměstí svatého Marka za účelem kontroly počtu návštěvníků a v roce 2020 zavedlo denní turistickou daň 11 USD.

Ostrov Capri v roce 2018 testoval způsoby, jak omezit denní turistiku. Cinque Terre navštívilo v roce 2015 2,5 milionu návštěvníků a místní úřady se snažily v roce 2016 omezit počet návštěvníků na 1,5 milionu. CNN v roce 2017 uvedla, že turisté z výletních lodí, kteří cestují několik hodin a neutrácejí peníze, jsou obviňováni z poškození životního prostředí. Úředníci v Římě zakázali sedět na Španělských schodech s pokutou až do výše 448 USD kvůli škodám způsobovaných turisty.

Amsterdam v roce 2019 zavedl denní turistickou daň a v roce 2020 vyloučil prohlídky čtvrti Red Light District.

V Barceloně obyvatelé demonstrovali na plážích a turistických čtvrtích a objevily se proti turistické graffiti. Město omezilo vstup do Parku Güell počtem denních přístupů.   Airbnb přispěl v Barceloně k nadměrnému turistickému ruchu, přičemž v některých částech města došlo v letech 2007 až 2019 k 45% poklesu počtu rezidentů kvůli investicím do nemovitostí pro krátkodobé pronájmy. V roce 2020 měla Barcelona v plánu omezit počet výletních lodí.

Na řeckém Santorini byl počet návštěvníků výletních lodí omezen na 8 000 denně kvůli nadměrnému množství návštěvníků po letech, kdy ostrov s 15 000 obyvateli přijímal až 18 000 turistů denně.

Do roku 2017 navštívilo Dubrovník tolik návštěvníků, že UNESCO uvažovalo o vyjmutí města ze seznamu světového dědictví UNESCO. Město omezilo počet návštěvníků, kteří mohli vystoupit na hradby a od roku 2017 omezuje počet výletních lodí, které mohou v přístavu zakotvit.  V roce 2020 uvažovali o omezení počtu nově otevřených restaurací.

Reykjavík uzavřel oblast Fja?rárgljúfur poté, co video Justina Biebera z roku 2015 učinilo toto místo velmi populárním.

Na těchto stránkách je uvedeno několik dalších světových destinaci, které zápasí s přemírou turistů.  Ve svých důsledcích je overturismus faktor s potenciálem lokální i globální destrukce

 

Jiný koncept rozvoje

Je velmi pravděpodobné, že omezení spojená s covidem-19 jsou pouze drobnou předehrou a přijímací zkouškou na nadcházející omezení a zásadní změny, s nimiž se bude muset celosvětová společnost vyrovnat při nastupující klimatické katastrofě, kterou způsobila lidská nezodpovědnost.

Jsou města, které plánují celý komplex fundamentálních ekologických opatření; jsou země, jejich obyvatelé jsou ve vysokém počtu (téměř 90 %) ochotni dobrovolně změnit životní styl, jak doložil nedávný průzkum organizace Kantar v Německu.

Krize turismu je, jako každá krize, rovněž příležitostí. Využít výhod nových technologií, implementovat strategie ekologického zotavení a přejít na politiku a obchodní praktiky, které vyváží environmentální, sociální a ekonomické dopady cestovního ruchu. Tvůrci politik by měli využít příležitosti k restartování ekonomiky cestovního ruchu na spravedlivějším a udržitelnějším základě. Krize a plány obnovy , které se zavádějí, jsou příležitostí k přechodu k udržitelnějším a odolnějším modelům rozvoje cestovního ruchu.

Považujeme proto za velmi nezodpovědné, aby veřejné a městské prostředky nebyly v největší možné míře využity na podporu opatření spojených s klimatickou krizí, a aby Magistrát přijal rozhodnutí, které klimatickou krizi ještě prohloubí a je v ostrém protikladu k současnému poznání a politice jiných zemí.

 

Tento text byl formou Memoranda zaslán zastupitelům MHMP.

Autor: Milan Smrž | neděle 10.1.2021 16:00 | karma článku: 16,25 | přečteno: 652x
  • Další články autora

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma: 9,76 | Přečteno: 556x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma: 21,79 | Přečteno: 6082x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Greenwashing v Dubaji

Po téměř 30 letech nepřinesly klimatické konference COP žádný hmatatelný výsledek. Řeči se vedou a emise rostou. V čím zájmu se tak děje? Může jádro být řešením? Nebo lokální iniciativy přinášející instalace zdrojů a akumulace?

2.1.2024 v 9:12 | Karma: 9,86 | Přečteno: 1456x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Patrně již nejsme racionální bytosti

Otázkou ovšem je, zda jsme vůbec někdy racionální byli, nebo jestli nám ve sebezničujícím rozletu bránil jenom nedostatek technologií a masmediální masáže

19.11.2023 v 17:41 | Karma: 8,58 | Přečteno: 303x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Materiály limitou obnovitelné energie?

Máme dostatek drahých materiálů na výstavbu obnovitelných zdrojů? Máme dost lithia pro akumulátory a dost neodymu pro permanentní magnety elektromotorů a větrných elektráren? Nevadí, že jsou v Číně? Máme jiná řešení?

13.10.2023 v 11:22 | Karma: 6,36 | Přečteno: 320x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Proč není současná zastupitelská demokracie tím nejlepším?

Směřování světa určují agresivní jedinci, jejichž mantrou je boj, hromadění majetku a moci, v podstatě osoby s psychopatickými rysy. Víme o nějaké lepší variantě, která by dala více prostoru odpovědnější a mírumilovnější politice?

10.10.2023 v 19:39 | Karma: 8,83 | Přečteno: 272x | Diskuse| Politika

Milan Smrž

Česká asociální a neekologická cesta z klimatické a energetické krize

Českou společnost stále méně zajímají problémy klimatické změny. Podporujeme jadernou energii, ale nechceme v obcích jaderné úložiště. Odmítáme větrnou energii, i když je nejčistším zdrojem elektřiny.

27.9.2023 v 20:10 | Karma: 9,59 | Přečteno: 436x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

V něčem se Kazachstán podobá České republice

Před nedávnem jsem byl účastníkem energetického a ekologického semináře v kazachstánské Karagandě a rád bych sdílel některé skutečnosti česko-kazašských podobností.

5.12.2022 v 12:34 | Karma: 11,20 | Přečteno: 409x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Bytová politika v Čechách a v sousedních zemích

Domácí bytová politika je mizerná, lépe řečeno žádná. Nestaví se sociální byty, v nedostatečné míře se domy se v dostatečné míře nesanují, staví se nové projekty bez fotovoltaiky na střechách a fasádách. Řešení ale existuje.

19.4.2022 v 8:18 | Karma: 18,05 | Přečteno: 611x | Diskuse| Společnost

Milan Smrž

O vítr a slunce se války nepovedou

Stálé propojení válek, násilí a nespravedlnosti s energií je evergreenem. Otroci, uhlí, ropa, plyn i uran představovaly cíle válečného snažení, ale současně byly i válečnými prostředky. Od antiky až do dnešních dnů.

21.3.2022 v 20:40 | Karma: 14,67 | Přečteno: 410x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Jezdec na koni sinavém – smrt (IV.díl seriálu)

Mohlo by se zdát, že smrt je kvintesencí všech předešlých apokalyptických jezdců. Jak válka, tak nemoci a hladomor za sebou nechávají mrtvé. Proč je tedy mezi apokalyptickými jezdci ještě další zvaný smrt?

15.2.2022 v 10:59 | Karma: 8,41 | Přečteno: 185x | Diskuse| Občanské aktivity

Milan Smrž

Jezdec na koni černém – hladomor (III)

Třetí apokalyptický jezdec – hlad patrně přinese nevětší zkázu. Hlad není něco, co by se dalo zvládnout mezinárodními dohodami, vysláním mírových sborů nebo vynikající lékařskou péčí. Hlad je totální zmar.

11.2.2022 v 20:20 | Karma: 12,25 | Přečteno: 329x | Diskuse| Občanské aktivity

Milan Smrž

Počkáme na čtyři jezdce ? (II)

Jezdec na koni ohnivém – válka. Další díl mikroseriálu o apokalyptických jezdcích. Tentokrát s tématem, které Evropa za posledních sto let vnutila světu dvakrát. Doufejme, že naposledy.

8.2.2022 v 11:45 | Karma: 10,04 | Přečteno: 242x | Diskuse| Občanské aktivity

Milan Smrž

Počkáme na čtyři jezdce?

Soudobá epocha, nazývaná antropocén, či kapitálocén (J.W.More) je vyústěním posledních pěti tisíc let nadvlády člověka nad člověkem a posledních pětiset let absolutní nadvlády peněz a ekonomiky postavené na jejich zmnožování.

6.2.2022 v 9:15 | Karma: 14,18 | Přečteno: 349x | Diskuse| Občanské aktivity

Milan Smrž

Otevřený dopis Petru Fialovi

Spor o jadernou energii rozděluje společnost i Evropu. V diskuzi se ale nebere na zřetel, že nám do limitu 1,5 °C, odsouhlaseného pařížskou dohodou, podle americké agentury MCC zbývá při současných emisích jen sedm a půl let.

4.1.2022 v 19:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Parlament hlasuje pro vysoké ceny energií

Dne 14.11.2021 odsouhlasila Sněmovna Parlamentu ČR usnesení o zařazení jaderné energie do taxonometrie udržitelných zdrojů EU. Tímto krokem vložila na krk občanů České republiky bianco šek na budoucí drahou jadernou energii.

15.12.2021 v 17:28 | Karma: 9,11 | Přečteno: 623x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Černý den pro klima v jaderné sněmovně

Nejsem si jist, zda v některé další demokraticky se chápající zemi není v celé sněmovně žádná slyšitelná opozice k jaderné energii. Nejedná se o dědictví totalitního myšlení, které hledá jedno správné řešení, jednu "pravdu"?

17.2.2021 v 8:51 | Karma: 10,22 | Přečteno: 675x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis účastníkům protestních shromáždění

Současná hygienická omezení jsou jen pověstnou špičkou ledovce, ohrožujícího základy této civilizace. Nehledě na nesčíslná varování, překračujeme jednu limitu za druhou: přemnožení, skleníkové plyny, těžbu surovin a znečištění.

31.1.2021 v 18:36 | Karma: 46,16 | Přečteno: 9235x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Příklady úspěšných energetických transformací ve střední Evropě

Třetí a prozatím poslední pokračování seriálu o úspěšných energetických proměnách větších i menších měst a obcí ve střední Evropě. Vybral jsem místa, která jsou převážně klimaticky velmi podobná České republice.

15.11.2020 v 16:55 | Karma: 6,43 | Přečteno: 442x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Příklady úspěšných energetických komunit se 100% obnovitelné elektřiny (díl II)

Druhý díl oblíbeného seriálu o projektech především západoevropských komunit, které vsadily na obnovitelnou cestu a vybudovaly obnovitelné zásobování elektřinou, v některých případech i tepla.

1.11.2020 v 11:23 | Karma: 8,70 | Přečteno: 577x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 59
  • Celková karma 15,78
  • Průměrná čtenost 1019x
Působil jsem na katedře energetiky VŠCHT. Jsem autor a spoluautor desítek odborných publikací a patentů a od roku 2003 viceprezident evropské asociace EUROSOLAR, usilující o úplnou náhradu fosilních a jaderných zdrojů obnovitelnými. Účastník rozvojových projektů v Zambii 2005-2010. Baví mě ekologická výchova a práce s mládeží.

Kdybyste se chtěli dozvědět víc o obnovitelné energetice,  o její perspektivě i o zásadních limitách současné civilizace, rád k vám přijedu na přednášku s diskuzí. Napište na: milan.smrz(et)eurosolar.cz

Seznam rubrik